22 september 2010

Brokiris, Iris versicolor -Iridaceae

Vatteniris


Jord: vattenväxt jord
Läge: sump växt, Pl-djup 0-20cm
Höjd: 60-90 cm
Färg: blå
Blommar: juni-sep

Övrigt:
En amerikansk vatteniris som växer på grunt vatten. 0-5 cm. De är inte bara vackra att se på utan hjälper också till att hålla ditt vatten klart och friskt.Växterna använder nitrat som är det sista steget i den naturliga nedbrytningen till näring och håller därför tillbaka alg tillväxten. En bra tumregel är att ca halva dammen skall vara täckt av växter. Alla sorters växter är nyttiga för dammen biologiska liv.
Glöm inte näringskulor och använd vattenväxt jord.

Min kommentar:Köpt hos Aqua Interiör.
Underbar och jag skulle vilja att min planta sprider sig, vilket den inte gjort :) Det blir bara enstaka blommor. Jag tror jag måste vara mer noga med att ge näringskulor på våren ...
År 2012
Såg ingenting av denna i år ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar