10 oktober 2010

Läkesilverax - Actaea rasemosa


Jord: normal fuktighetshållande jord
Läge: halvskugga
Höjd: 2 m
Färg: vita blommor på långa stänglar
Blommar: sep - okt

Övrigt:
Doftande
Passar i woodlandet
När silveraxen har vissnat på hösten är det dags att klippa bort bladverket och täcka växtplatsen med kompostjord. Låt kompostjorden ligga kvar under hela året, och fyll gärna på med mer kompostjord om så behövs. Utan kompostjord ovanpå marken blir jorden kring rötterna lätt för torr, vilket leder till att bladen får fula bruna kanter. Höga plantor kan behöva bindas upp.

Min kommentar:
år 2010
Min planta kom i jorden för ett par år sen och först i år blommar den med höga stänglar. Eftersom den blommar sent och doftar underbart, är den verkligen värd att vänta på.
År 2011
Blommar Fantastiskt i september månad!! Kan man annat än älska denna ståtliga växt med en doft som gör att man bara vill borra in näsan i den :) och alla möjliga flygfän surrar kring blomställningarna .....

2 kommentarer:

  1. Tänker länka Din trevliga blogg om Läkesilverax!
    har en som blommar nu helt fantastisk!
    Jag är tvingad att lämna min trädgård, som jag månat om i 37 år, p.g.a.skilsmässa!
    Den har aldrig blommat som i år!
    Imponerad av Dina kunskaper!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Kerstin! Vad kul att du har nytta av min samlade info. Kan inte vara kul att behöva lämna något man byggt upp under många år ...
    Min planta blommar fantastiskt just nu!
    Tjingeling

    SvaraRadera