15 juni 2009

Chokladblomma - Cosmos Atrosanguineum




Även kallad Chokladskära, Mexikansk aster, Svartskära

Jord: väldränerad
Läge: sol
Höjd: 40-50 cm
Färg: mörkt rödbrun
Blommar: maj-sep

Övrigt:
Doftar mörk choklad.
Ta in växten över vintern och förvara den som dahliaknölar. Du kan lyfta in hela krukan i ett förråd e.d. som "håller nollan" dvs. där temperaturen inte går till minussidan under vintern. Vattna pyttelite då och då under vintern och byt till ny jord i mars när du tar fram växten igen.
Nära släkting till Rosenskäran.

Min kommentar:
Har köpt ett flertal plantor genom åren av denna ljuvliga blomma som faktiskt doftar kakao. Tyvärr har jag haft svårt att få den att övervintra (därför har jag fått köpa nya hela tiden).
År 2009
Lyckades jag faktiskt att få den att överleva och gissa om det fick mig att le...:) Den blommade ganska sent. Men så var det ju en sommar med mycket regn och ganska lite solsken...
- Ställde in krukorna i växthuset som de var i höstas och håller tummarna för att de spirar till våren.
År 2010
Lyckas inge bra med övervintring av denna skönhet. Det är samma sak som förra året. I skrivandes stund (juli) har min övervintrande planta bara kikat upp lite, lite över kruk kanten ...
Vet inte vad jag gör för fel ...:( Viken tur att jag köpte en ny i våras, så att jag får njuta av blommorna i alla fall :)
* Först i september blommar knölen jag övervintrat. Kanske ska börja förgro ännu tidigare nästa år ???
År 2011
Satte Chokladblommans knöl att förgro i v. 11 och den här gången måste jag gjort någonting rätt, för bara efter ett par veckor upptäcker jag grönt i krukan! Den här gången fick krukan stå under extrabelysning inomhus för att gro och det gillade den :) Förr om åren har jag ställt ut den i växthuset. Den vill uppenbarligen ha värme för att visa sig ...
År 2012
april - Den Är svår denna! Ser inte ut att ha lyckats med övervintringen i år!! I vinter har den övervintrat tillsammans med dahliaknölarna. Invirad i tidningspapper och liggandes i en låda i ett rum som håller ca 10 grader. Dahliaknölar och denna togs fram samtidigt och sattes i kruka för att förgro. Chokladblomman har fått stå under extrabelysning, precis som förra året, men det har inte hänt nåt i krukorna på flera veckor ....
Det blev till slut tre nya plantor som fick sin plats i en rabatt istället för kruka. De blommar jätte mycket. Har inte bestämt mig för om jag ska gräva upp dem, och prova att övervintra ännu en gång eller om de får vara .....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar