21 juni 2009

Höstanemon 'Whirlwind' - Anemone hupehensis

Japanece anemone


Jord: väldränerad men fuktighetsbevarande lövmylla med mycket humus och näring, gärna något sandhaltig.
Läge: sol-halvskugga
Höjd:90 cm
Färg: vit
Blomningstid: sep-okt
Övrigt:
Vanligen problemfri, men höstanemonen kan ibland drabbas av virussjukdomar som gör att plantan plötsligt vissnar ner. Då bör man gräva upp beståndet men inte slänga det i komposten utan bränna det.
* Läs mer om höstanemonen här...

Min kommentar:
År 1 (2008)
Inköpt och planterad och som den blommade! Med den vackraste vita blomman. Jag blev väldigt förtjust :)
Tyvärr klarade den inte av vintern så jag måste försöka få tag på den igen!
år 2010
Det är sep och jag hittar denna skönhet (ny planta) på Ulriksdals trädgård. Kan jag låta bli? Neeeej ... så klart jag inte kan :) Jag vet att man helst ska plantera höstblommande på våren men nu har jag ju letat efter denna igen och jag beslutade mig för att prova. Får se till att täcka den noga i vinter.
År 2011
Klarade vintern och jag kunde titta hur mycket som helst på denna skönhet :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar