27 juni 2009

Syrenhortensia 'Krushu' - Hydra paniculata

Bild kommer....

Jord: lucker och väldränerande, Rhododenron jord gillar den oxå
Läge: sol-halvskugga, gärna skyddat läge
Höjd: 1,5m
Färg: vit
Blomningstid: juli-sep

Övrigt:
Syrenhortensian har inte särskilt tålig bark så man måste vara försiktig när man arbetar nära den så att man inte råkar skada barken. En barkskada kan utnyttjas av olika opportunistiska parasiter, t ex svampar.
Tillför lite gödsel på våren och vänta på att det blir sommar. Vintertid är det bra att borsta bort snö från grenarna eftersom de annars riskerar att knäckas av tyngden.

Min kommentar:
Har funnits några år i min trädgård och jag gillar den mycket. Den lyser upp på sensommaren med sina vita klasar.
År 2012
april - Ska prova att beskära lite mer än jag gjort tidigare. Busken börjar bli lite spretig, tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar