27 juni 2009

Temynta - Mondarda didyma



Jord: välgödslad och fuktighetshållande
Läge: sol-halvskugga
Höjd: ca 1m
Färg: rosalila
Blomningstid: juli-aug

Övrigt:
Rådjuren gillar inte temyntan men det gör fjärilar och bin.
Det här är en fuktälskare som man gärna kan placera nära vatten. Är det torrt måste man vattna annars drabbas myntan av mjöldagg.
Läs mer om Temyntan här...

Min kommentar:
De första åren drabbades min Temynta av mjöldagg och då är den ju inte så kul. Förra året (2008) var den hur tjusig som helst och i år lovar den samma tjusiga blomning. Jag låter fröställningarna vara kvar under vintern för de är så vackra med snö eller rimfrost på...
år 2010
Denna sommar har det inte blivit mer än ett par blommor ...och förra sommaren blommade den hur fint som helst. Min egen diagnos är att jag nog inte vattnade ordentligt de veckorna det var så varmt i somras.
År 2011
Gjorde inget väsen av sig i år heller. Hoppas att den inte håller på at dö ... Ska gödsla lite extra i år tror jag, och se till att vattna !! :)
År 2012
Hela plantan, förutom ett litet, litet skott som jag räddat, är borta ???? Hoppas det lilla skottet tar sig .....




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar