26 juli 2009

Afrikas lilja-Agapanthus praecox





Jord: Får inte vara tung, så blanda i en rejäl portion sand. Men den ska inte heller vara för mager och riskera att torka ut, så en sandig lövmylla spetsad med lite torv och kompostjord är toppen.
Läge: Soligt och varmt på vindskyddad plats.
Höjd: ca 70-80cm
Färg: blå eller vit
Blomningstid: juli-aug
Övervintras:
Ljust och svalt. Ställ undan hela krukan från vintervätan till ett torrt utrymme som håller sig över nollstrecket. Det är vätan i samband med kylan som tar död på dem, inte så mycket bara kylan i sig.

Övrigt:
Kallas även för kärlekslilja
God dränering är viktigt. Men blanda inte alltför mycket gödning i jorden, eftersom det kan resultera i massor av blad, som inte hinner "mogna", dvs. bli starka nog för att stå upprätt utan de kan hänga slaka utmed marken/krukkanten. Blomningen kan också bli sämre om den producerar massor av blad.
De vill inte stå i för stora krukor utan vill ha det något trångt. Byt kruka bara när de "kryper upp" från den, men ge dem ny, sandblandad ytjord varje vår, samt gödsla med långtidsverkande gödning.

Min kommentar:
År 2009
Har haft mina krukor i flera år nu och de blommar fantastiskt varje sommar. Dock har de inte så många stänglar i år och det beror troligen på att jag planterade om dem i våras.
Har satt en vit i år som förmodligen inte ger några blommor på ett par år.
Mina liljor övervintrar i växthuset med frostvakt.
År 2010
Många fler stänglar i år och mycket vatten behövs, denna varma sommar. Den vita får inga blommor i år heller.
År 2011
I maj månad upptäcker jag att den vita (som inte blommat förut) har ett par stänglar med knopp!! Blommar den mycket tidigare än den blå? Var länge väldigt besviken, då det visade sig att den vita liljan var blå ....men sen dök det helt plötsligt upp ett par vita stänglar oxå. då blev jag glad igen :)
År 2012
Inte en enda vit lilja ...! Nåja de blå är ju oxå fina. Men jag vill ju ha vita!
I år har jag haft krukorna på altanen.


1 kommentar:

  1. ja den är pampig var så himla vacker där den växte utmed vatten gångarn på madiera.

    jag vill också ha en damm i trädgården. men det blir först när studdsmattan åker ut och det dröjer, den är så himla fin, kanske man kan se den i framtiden en dag, MB

    SvaraRadera