17 juli 2009

Prydnads Körsbär - Prunus



Kan ev vara 'Kiku-Shidare-Zakura' - Japansk hängkörsbär

Zon: - zon II
Jord: Kalkhaltig genomsläpplig jord
Läge: sol
Höjd: 1,5-2m
Färg: rosa
Blommar: maj

Övrigt:
Medelstarkt växande litet träd med en krona av nedhängande grenar. Bladen är bronsfärgade när de slår ut, senare gröna.
Rikblommande med tätt fyllda rosa blommor samtidigt med lövsprickningen.

Min kommentar:
Vårt träd växte redan i trädgården när vi flyttade in och när jag letat på nätet så har jag kommit fram till att det kan vara sorten 'Kiku-Shidare-Zakura'.
Precis bredvid trädet grävde vi vår damm år 2005.
Det har inte varit något stort flor av blommor hittills men jag hoppas varje vår att det ska blomma överdådigt.
År 2010
Ingen överdådig blomning i år heller ... bilden på blomman är tagen i våras och då såg trädet fint ut men sen hände det något. Det tappar alla blad och inte vet jag... håller trädet på att dö?
År 2011
Det vi misstänkte redan förra året blev sant när trädet var helt dött i våras. Tråkigt  .... Vi sågade ner alla grenar men sparade stammen och några "stumpar". Där ska Klematis 'Södertälje' få klänga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar