4 augusti 2009

Julros - Helleborus



' Lånade bilder på den här vita.... Väntar fortfarande på att min egen ska visa hur den ser ut.... '

Min kommentar:
År 1 (2006)
Den vita är inköpt på Plantagen och planterad vid dammen.
år 3 (2009)
Tar sig inge vidare och sniglarna äter på den....men det finns liv i den och jag väntar fortfarande
År 4 (2012)
april - I år har den vita fler blommor än någonsin :) Äntligen trivs den där den är planterad. Har flyttat på den  ett par gånger ....


Min kommentar:
År 1 (2008)
De rosa köpte jag som 'julrosor' helt enkelt och jag vet inte något namn på dem.
Minns inte var de köptes men de planterades i alla fall under Paradisbusken.
år 2 (2009)
Blommar fint under våren...

Någon har sagt: ' Julrosor, Helleborus, är ett fascinerande släkte. När vintern är som mörkast tittar de första knopparna fram, som en föraning om vår. Inte ens snö och is förmår kuva livskraften. Så fort temperaturen går på plus sträcker de på sig, ruskar lite på ståndarna och breder behagfullt ut blombladen får att åter möta ljuset. I hela Sverige kan ni njuta av dessa vårens budbärare. Plantera dem i en urna eller i en väldränerad trädgårdsjord och sedan återkommer de år efter år'

Jord: Väldränerad bra trädgårdsjord
Läge: Halvskugga
Höjd: ca 30cm
Färg: Vit, rosa, röd....
Blomningstid: Är vintern mild kan julrosens knoppar skymtas redan i december, i vissa fall slutet av november. Men vanligare är att blomningen startar någon gång mellan januari och mars.

Övrigt:
* Gödslas gärna med organiskt gödselmedel som brunnen kogödsel eller Chrysan om du inte har gott om kompost. En giva på våren är fullt tillräckligt.
* Julrosor är torktåliga när de väl är etablerade. Men om det är mycket torrt är det lämpligt att vattna för att få rikligt med blommor nästa år.
* Odlas den i urna så tas jordklumpen upp på våren och så fyller man på med lite färsk kompost eller gödslad trädgårdsjord.
* Bör inte torka ut under soliga sommardagar. Plantorna föredrar att stå ostörda, de tycker inte om att delas.
* Det enda specifika skötselrådet för julrosor är att gamla blad bör tas bort tidigt på våren. Detta gäller alla arter som inte har åretruntgröna blad. Stamjulros och klockjulros klipper man förstås inte förrän blomstjälken är överblommad. Genom att putsa bort gamla blad minskar risken för spridning av svartfläcksjuka, samtidigt som blommorna framträder bättre och blir ännu vackrare.


1 kommentar:

  1. Här har du jobbat på ser jag.. det är ganska skönt att ha ett litet register tycker jag, men i sommar har jag inte hunnit med att lägga in allt men jag tar kort så jag sitta med detta i höst.. ett höstjobb.. =). Inte kul förresten med sniglar som äter upp plantor.. ja i år har jag knappt märkt att de tuggat i sig något, de har ju börjat dyka upp nu så det kommer väl, men jag är laddad =) Ha en skön helg.. Monica

    SvaraRadera