6 februari 2010

Funkia 'Elegans' - Hosta



Jord: Plantera inte i torra, sandiga jordar annars trivs dom i de flesta näringsrika trädgårdsjordar.
Läge: sol - halvskugga
Höjd: 40 cm
Färg: Blågröna kraftiga blad. Ljust lavendelfärgade -vita blommor
Blommar: juli-aug
Övrigt:
Gillas inte av rådjur.
Samlad info om Hostor..
Min kommentar:
Har två plantor. Den ena i halvskugga i entrérabatten och den andra i sol på trädgård sidan. De är inte så stora ännu och har flyttats runt ett par gånger så jag hoppas att jag hittat rätt plats till dem nu :) Gillar de vita blommorna ...
År 2012
Oj, oj, oj vad den vuxit till sig i år!! Plantan på trädgårdssidan, som står i halvskugga, har blivit en jätte i sommar. Regn och kallt är tydligen Hosta 'Elegans' melodi :)

1 kommentar:

  1. Hej, vilken underbar blogg!! Jag hittade hit när jag sökte på Funkia 'Elegans', som jag inhandlat sex st. av idag och tänkte plantera i en lite skuggigare del av i trädgården. Den blir ju både marktäckare och är en otroligt vacker växt! Det var så kul att se din blogg, jag ska spara den och ha som inspiration till min egen trädgård, tack. Kram och ha en skön vår :)

    SvaraRadera