5 oktober 2010

Vit brunnäva - Geranium phaeum ´Alba´


Jord: normal trädgårdsjord
Läge: sol-skugga
Höjd: 70-80 cm
Färg: vit
Blommar: juni-juli. Kan komma tillbaka lite senare om man klipper ner den.
Övrigt:
Läs mer om Nävor här ...

Min kommentar:

År 1 (2009)
2 plantor köpte jag på postorder hos Odla.nu. Jag tror det var på våren ... de planterades den under Berberis busken, där det är lite skuggigt.
År 2 (2010)
I juni månad blommar de för första gången och den är verkligen jättesöt och lyser upp under busken, precis som jag hade tänkt mig ... :)
År 3 (2011)
Har växt till sig ordentligt och blommar med massor av vackra vita blommor! I like :) Funderar till och med på att dela den. Kan absolut få pryda en annan plats i trädgården oxå :)
År 2012 
Regnig och kall sommar men denna blommade på som vanligt. Dock slog regnet ner plantan så den låg och såg trött ut på marken. Jag klippte ner den efter blomning och nu (aug) har det kommit nya fräscha blad :) Tror inte det blir någon flytt detta år ...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar