7 december 2010

Campanula

( ev. 'Get me')

 'Blue Wonder' och White Wonder'

Jord: Lätt fuktig men inte blöt
Läge: Inomhus i soligt fönster. Ute i halvskugga
Höjd: 10 cm
Färg: Vit eller blå
Blommar: Vår till sen höst

Övrigt:
Inomhus ska Campanula stå ljust och blommorna håller längst om den står svalt. Det är viktigt att den hålls konstant fuktig eftersom den inte tål att torka ut särskilt väl.Utomhus är Campanula mycket lämplig att plantera i krukor och lådor eller i en av trädgårdens rabatter där den eventuellt kan fungera som marktäckare.
Planteras ut när temperaturen ligger över nollan.
Eftersom de flesta arterna/sorterna är vinterhärdiga kommer de att övervintra om de planteras i trädgården och blommar om kommande år.

Min kommentar:
Köper ofta dessa söta Campanula på våren när man längtar efter sol och trädgårdsarbete .... Den på övre bilden har jag på många ställen i min trädgård och den söta dubbla Blue och white wonder köpte jag våren 2010. De fick flytta ut efter att jag njutit av dem inomhus. Numera växer de vid fötterna på rosen 'Mdm Carrier' och en klematis vid namn 'Venosa violacea'.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar