18 januari 2011

Rosenkrage-Tanacetum

Jord: Mullrik och väldränerad
Läge: sol - halvskugga
Höjd: 60 -70cm
Färg: Rosa nyanser
Blommar: juni - aug

Övrigt:
Mycket odlingsvärd och trevlig flerårig "prästkrage".
Dekorativ växt i rabatter och mycket användbar som snittblomma. 
Den blommar under lång tid och håller sig också länge i vas.
Tål en del torka när plantan väl vuxit till sig.
Själva blomningen blir bäst om den får stå orörd år efter år.
Total nedskärning på våren.

Min kommentar:
Fanns i trädgården när vi flyttade in 2002 och jag gillar den mycket. Den lyser upp där den växer och jag har flyttat och delat på den flera gånger ...








2 kommentarer:

  1. Jag tycker att de är väldigt kortlivade jag...
    Har försökt med måååånga plantor med de vill sig inte mer än ett år eller så.

    SvaraRadera
  2. Den är väldigt vacker, har den mörkare rosa, men som Linda säger... de är lite kortlivad.

    SvaraRadera