15 juni 2009

Potatisblomma 'Himmelsöga' - Solanum rantonnetii



Jord:
Läge: sol-halvskugga
Höjd:
Färg: blå eller vit
Blomningstid: hela sommaren
Övervintras:
Frostfritt och med sparsam vattning.
Övrigt:
/Släktingen Känguruäpple - Solanum lacinatum, vars blommor ser nästan likadan ut. Blåa blommor, växtsättet är buskigt, den har djupt flikiga blad och tål blåst ganska bra. Den tål även mindre frostknäppar (-5). Kan lätt frösås om på våren om man fått frukt och inte vill övervintra den. Frukterna är giftiga! /
* Himmlesöga vattnas regelbundet och får inte torka ut. Ge gödning med jämna mellanrum.
* Behöver inte planteras om varje år (räcker med vart tredje). På våren räcker det med att lägga lite ny jord och näring ovanpå befintlig jord.
* Beskär kronan till våren innan du ställer ut den efter vinterförvaring och om du planterar om ska du passa på att beskära rötterna oxå. Krona och rötter sak vara ung lika stora i omfång.

Min kommentar:
år 2009
Det är nu fjärde året för min uppstammade Himmelsöga som bara blir större och kraftigare. Den växer i kruka och förra våren planterades den om. Jag övervintrar min planta i vinterplastat växthus med frostvakt. Den kan tappa lite blad under vintern men den kommer igen på vårkanten.
År 6 (2011)
I år ska rötterna putsas och jorden ska bytas ...

2 kommentarer:

  1. Bra info för jag fick just en påse på en loppis med rötter av dessa

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastiskt vacker potatisblomma du har!!! 😀 Har själv köpt en potatisblomma och är lite nyfiken på vad du använder för jord och näring för att få din så fin?!

    Mvh Jenni

    SvaraRadera