11 juni 2009

Kirgislök Purple Sensation - Allium aflatunense




Jord: Grusblandad jord men även vanlig trädgårdsjord
Läge: Sol
Höjd: 70-100 cm
Färg: Lila
Blommar: maj

Övrigt:
En liten nackdel är att bladen gulnar tidigt under blomning.
En rejäl giva kompost eller brunnen gödsel runt plantan på våren gör att den blommar och förökar sig till kommande säsong.

Min kommentar:
Mina växer utmed växthusets ena långvägg, tillsammans med en hel "drös" med hosta 'Patriot'. Bladen gulnar som sagt tidigt och jag brukar "sno" ihop dem och gömma dem under hosta 'Patriot' som kikar upp lagom för att dölja dem.
År 2009
De har bara blivit fler med åren och hösten -09 grävde jag upp rabatten och delade på både Kirgislök och hostor. Så numera finns de lite överallt :)
År 2010
Maj månad och de lila bollarna vajar så vackert på alla ställen de grävdes ner i höstas. Jag känner mig rik på Kirgislökar :)
År 2012
Blir bara fler och fler ....






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar