11 juni 2009

Buskpion (trädpion) Feng Dan Bai - Paeonia suffruticosa


Bild på blomman kommer förhoppningsvis ....

Jord: Väl dränerad, mullrik
Läge: sol - halvskugga
Höjd: 1-2 m
Färg: vit
Blommar: april - maj

Övrigt:
Stora, vita enkla, sidenaktiga blommor med svag doft som blommar rikligt.
Plantan växer mycket snabbt till en stor buske och börjar tidigt att blomma.
Den har starka grenar.
Genom Tiderna har kineserna ansett trädpionerna vara maskotar och symboler för lycka, fred och förmögenhet. Folksagorna och dikterna som beskriver trädpionen är kända bland allmänheten och de har spritt sig hela Kina. Olika slag av konstverk och hantverk har fått sina motiv från den majestetiska trädpionen. Kineserna kallar trädpionen Mudan. Denna förtjusande vackra och himmelskt doftande buske kallas i Kina allmänt blommornas konung...
läs mer här

Min kommentar:
År 1 (2010)
Inhandlades på trädgårdsmässan i Kista i april. Den fick stå i växthuset innan jag planterade den i mitten på maj.
År 2 (2011)
Det såg så lovande ut. På bilden ser man hur hög den blev under sommaren -10. Men den klarade inte vintern med mycket snö och kallt. Allt ovan jord var dött och klipptes bort, men det fanns liiiiite... liv kvar och det var tur att jag upptäckte det, annars hade den blivit uppgrävd :) Inte växte den mycket under sommaren men jag hoppas fortfarande.
År 3 (2012) 
april: Jag inbillar mig att jag ser en tendens till små knoppar .... :) Hoppas, hoppas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar