15 juni 2009

'Niobe'

Storblommig-Gruppen


Jord: Trivs bäst i väldränerad, mullblandad, näringsrik och fukthållande (men inte blöt) jord. Jag brukar plantera i rosjord.
Läge: halvskugga
Höjd: 1,8-2,4 m
Färg: röd
Blomningstid: juni-sep
Beskärning:
Blommar på fjolårsskott och ska inte beskäras allt för kraftigt, särskilt inte på våren för då uteblir sommarblomningen.
Däremot kan man putsa den lätt efter blomning.
Övrigt:
* Klicka här för div samlad info om Klematis....

Min kommentar:
Den här sötnosen var en av de första växter jag köpte när vi "blev med trädgård" (2002). Först planterades den för att klättra i en stor syrenbuske men jag tyckte inte att den växte så bra och trodde att den inte trivdes just där. Senare har jag lärt mig att man måste ge plantan ett par år att etablera sig.....Nåja, numera växer den i mitt solur och fötterna skuggas av Pioner. Tror inte att det är den ultimata platsen heller.....
år 6 (2009)
I år har 'Niobe' klängt sig runt soluret liiiite...mer än förra året.
År 7 (2010)
Inge vidare blomning ...
(2011)
Tror jag lyckas beskära den av misstag på våren ;) Kanske därför den inte vill blomma något vidare ...?
(2012)
Vill inte ta fart och jag vet inte vad jag gör för fel. Kanske är det bara så att den står på fel plats ...Nåja, slutar inte hoppas. Den ger ju en och annan blomma i alla fall :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar