15 juni 2009

Rosa 'Sneewittchen'



//Lars Lamberts förädling från 1901. Säljs tyvärr ofta som en annan ros, vid namn 'Iceberg' från Kordes 1958.//
Jag utgår ifrån att det är 'Sneewittchen' som växer hos mig eftersom det var det namn den var märkt med....

Typ: Polyantha - Buskros
Jord: Den idealiska ros jorden är porös och näringsrik, fukthållande men väldränerad: en blandning av lerjord, mull och sand. Remonterande rosor behöver mycket av den näringshållande mullen, medan de sommarblommande blommar bäst och får vackrast höstfärger med en större portion sand i jorden.
Höjd: 80-100 cm
Färg: Vit
Blomningstid: juni- sen höst
Beskärning:
Skär tillbaka äldre grenar vid behov. Buskrosor bygger du upp och formar genom att beskära dem så att grenarna ersätts vart tredje år. Basen rör du inte, bara grenverket. Toppa in och klipp av årsskotten, så att de bidrar till buskens runda form. Sidogrenar som blommat, får behålla 4–5 ögon.
Övrigt:
Mörkgrönt blankt bladverk med medelstora, doftande, halvfyllda blommor i klasar. Blommorna kan bli något rosafärgade på hösten.
*Klicka här för div samlad info om rosor....

Min kommentar:
år 1 (2007)
Planterades i en stor kruka efter inköp. Jättefin med mycket blommor hela sommaren.
år 2
Planterades i marken vid altanen. Blommade inte lika mycket som första året.
år 3 (2009)
Har dött ner helt och hållet. Ser dock en liten, liten gnutta liv så jag väntar och hoppas att den ska ta sig.
juni - Köpte en ny planta och bytte ut jorden och planterade på samma plats....vill ha den just där :) Den gamla grävde jag upp och planterade i en kruka. Tänkte ... att den kanske tar sig...
År 4 (2010)
Inte "bidde" det nåt av plantan jag försökte rädda .... men den nya ser ut att må bra och har gett mycket blommor trots att den är så liten.
År 2011
Tror jag mister den här plantan oxå :( Är liten och tanig och bara en och annan blomma.
År 2012
april - Jag vill verkligen inte ge upp denna, min älsklings ros! Men inte finns det mycket liv i den inte :( Har inte bestämt mig för om jag ska skaffa en ny eller inte. Får nog plantera den på en annan plats i så fall ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar