15 juni 2009

Alp Klematis

Atragene-gruppen-kron klematis


Jord: Trivs bäst i väldränerad, mullblandad, näringsrik och fukthållande (men inte blöt) jord. Jag brukar plantera i rosjord.
Läge: halvskugga-skugga
Höjd: 2-3m
Färg: blåviolett
Blomningstid: maj-juni
Beskär: vid behov i juni, annars bara putsning på våren

Övrigt:
* Klicka här för div samlad info om Klematis....

Min kommentar:
Denna växte redan i trädgården när vi flyttade in. Den är otrolig....klänger i en hög gran och jag blir lika fascinerad varje år när jag ser blommorna högt där uppe. Den har blivit nedklippt en gång men det verkar inte bekymra den ett dugg :)
År 2010
Tog ett rotskott och planterade vid altan "väggen". Tar sig bra.
År 2011
Skottet växer på och ser ut att kunna bli lika ståtlig som moderplantan :)
År 2012
Denna regniga och kalla sommar fick inte den späda plantan vid altanen, så mycket chans att växa till sig. Så gott som uppäten av nåt "odjur" har den oxå blivit ... Hoppas den tar sig nästa år!
Moderplantan har inte heller blommat lika rikligt som den brukar och är ganska risig på ett par ställen. Det är nog dags att klippa ner den till våren för att föryngra den lite ....
På sensommaren klipptes den ner och jag hoppas den kommer igen till våren! Det har den i alla fall gjort andra gånger jag klippt ner den :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar