30 juli 2009

'the President'

Praktklematis, storblommig


Jord: Trivs bäst i väldränerad, mullblandad, näringsrik och fukthållande (men inte blöt) jord. Jag brukar plantera i rosjord.
Läge: halvskugga
Höjd: 3m
Färg: mörkt violett
Blomningstid: juni-aug, remonterar oftast i okt
Beskärning:
Putsas på våren

Övrigt:
* Klicka här för div samlad info om Klematis....

Min kommentar:
År 1 (2006)
Planteras i rabatten vid det stora Bokträdet vid entrén. Där finns även en hög häck an amerikansk hagtorn...alltså ganska skuggigt. Växer unge vidare, under sommaren.
År 2
Inser att det nog är ganska mörkt för den där den står....men, men den får stå kvar.
År 3
Står fortfarande på samma plats men vill inte blomma nåt särskilt. Grannen har en i samma vädersträck fast den står helt fritt och den dignar av härliga blommor.
År 4 (2009)
Nu har den höga häcken åkt ner och det har blivit mycket ljusare och jag tycker mig se att Presidenten har piggnat till lite.
År 5 (2010)
Nä nu får jag nog ta mig i kragen och flytta denna om jag vill se fler än ett par blommor ...
År 6 (2011)
Japp, nu är han flyttad, mr President :) På sin nya plats kommer han att få mycket mera sol och jag håller alla tummar och tår  .... Växer i samma växtstöd av armeringsjärn, som den nyinförskaffade 'Westerplatte' som är mörkröd. Färgklick eller ? :)
År 7 (2012)
Nu har Mr President fått en bra plats tror jag. Åtminstone var han ståtlig i år, trots regn och rusk :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar