21 september 2010

Passionsblomma - Passiflora caerulea

Jord: lucker och luftig jord med lågt PH-värde.
Höjd: 3-4 m eller mer ...
Läge: soligt
Färg: blåvita blommor
Blommar: hela sommaren
Beskärning: beskärs kraftigt på våren

Övrigt:
Den här sorten passar bra att odla ute i krukor under den frostfria perioden.
Passiflora caerulea är en sval växande sort, som blommar bättre i svalare väder och vill ha vintervila på +5c +10c och ljust. Denna och flera andra sorter tål lätt frost och kan övervintra i södra Sverige om de täcks över på vintern. Hos mig (i Sthlm) övervintrar den i växthuset med frostvakt.
Den växer bättre i hög temp. men blommar bättre i låg temp. Varma dagar följt av svala nätter är perfekt. Om du vill att växten ska fortsätta växa får inte temperaturen bli lägre än 14-15° C.
Vill ha mycket vatten under varmt väder men kan gärna torka lite mellan vattningarna och ge näring som inte innehåller kalk.
Den klassiska passionsblomman Passiflora caerulea har blommor som är 7-9 cm i diameter och varje blomma har en hållbarhet på 1-3 dygn.
Om den inte bildar knoppar kan det bero på att nattemperaturen är för hög.

Min kommentar:
År 1 (2010)
Köpte en planta på Plantagen för att återigen prova denna skönhet i trädgården en sommar. Har provat att ha den tidigare i växthuset och har inte fått den att trivas. Så nu försöker jag att ha den ute ... Den fick sin plats i en stor kruka intill en spalje i pergolan och som den "sköt iväg" sina rankor. Massor med knopp blev det oxå som en efter en slog ut och jag njöt av de vackra blommorna :).
Nu gäller det bara att få den att övervintra. Klippte ner rankorna i mitten på sep. Egentligen ska man tydligen göra det på våren men för att få plats i växthuset med alla andra övervintrare så var jag tvungen ... även om det var massor med knopp kvar och det gjorde lite ont i hjärtat. Nu är det bara att hoppas ...
År 2 (2011)
Den klarade vinter galant i växthusets övervintringstält! I maj har en blomma redan slagit ut. Har t.o.m. tagit ett skott, och även den plantan visar blomknoppar ☺
År 3 (2012)
Övervintrad på samma sätt som förra året och det grönskar i de två krukorna i växthuset (april månad).
Har haft dem i kruka hittills men ska faktiskt gräva ner dem i marken, när det är dags att sätta ut dem. Visst, det blir kanske lite bökigare inför övervintring, men jag tror de skulle må bra av lite mer rum för rötterna :)
aug - Regnig och kall sommar är inget för Passionsblomman tror jag. Dåligt med blommor i år. Om det inte beror på att de växer i marken i år ... ?


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Skulle vara jättekul att få en lite mer utförlig guide till din success :) Jag har själv en ettåring från plantagen som jag skulle vilja få att övervintra och så småningom få nya, fina blommor. Och förhoppningsvis några sticklingar på köpet. Du kanske kan skicka ett mejl eller utveckla din sida ytterliggare? Jättebra med berättelser och egna erfarenheter! :)
    /Evelina, evil-ina[a]hotmail.com

    SvaraRadera
  2. Om man vill att den ska klänga och täcka in en pergola så ska man väl inte beskära den? Eller måste den beskäras?

    SvaraRadera
  3. Hej Suzanne
    Jag hittade information om att man kunde beskära för att lättare kunna övervintra den. Jag övervintrade min i växthuset.
    Lycka till med din planta!
    Tjingeling,
    Monica

    SvaraRadera