26 oktober 2010

Fjärilsbuske - Buddleja Davidii 'White Profusion'

Jord: varm näringsrik jord
Läge: sol och skyddat läge
Höjd: ca 2m
Färg: vit
Blommar: juli-aug och ibland ända in i sep

Övrigt:
Denna buske är lite känslig men den klarar sig t.o.m. zon 2, ev. 3 vid skyddat läge, men kan lätt förfrysa skottspetsarna, varför man får klippa ner den till frisk ved på våren. Ett bra sätt är att skydda de nedre delarna är att kupa upp jord och lägga på granris så att den kommer igen från basen även om skotten ovanför skulle frysa ner (uppgifter från Odla .nu).

Min kommentar:
År 1 (2010)
Inköpt hos Ulriksdals trädgård i september månad och jag hoppas att den överlever vintern. Inte förrän nu (okt) har jag börjat läsa på om denna buske som jag så länge velat ha. Jag läser mig till att den är lite känslig och får nog skydda den lite mer än jag hittills gjort ...skulle nog ha planterats i våras kanske och jag få hålla tummarna för att den trivs på den plats jag valt oxå.
År 2 (2011)
Den överlevde vintern under täckbark och nu i midsommartid är den ca 50 cm över mark :) Nu återstår det att se om den tänker blomma nåt i år.
Det gör den, kan jag lova. 'White profusion' bjuder på riklig blomning hela sommaren :)



2 kommentarer:

  1. Hej Monica!
    Tack för titten in på min Blogg, du är Välkommen tillbaka!
    Fjärilsbusken är bara något jag kan drömma om :=)
    Hoppas din överlever och blir en stor fin vacker buske som lockar till sig massor av fjärilar under sommaren.
    Trevlig helg!
    Hälsningar
    Helen

    SvaraRadera
  2. Hej Monica!
    Oj, vilket ambitiöst projekt med bloggen! Och så mycket växter ... själv tittar jag bara, tar foton och planerar lite förstrött. Det ska dock bli ändring på det, jag ska också bli mer kunnig är det tänkt. Då är ju din blogg en bra källa. Så den hamnar bland mina favoriter direkt.

    Just fjärilsbusken är något som inte jag kan ha (vi har zon 4, ibland 4 ... inte roligt). Men det är skoj att titta på andras trädgårdar!

    Trevlig fortsättning på helgen!
    Leena

    SvaraRadera