11 december 2010

Rosa 'Polstjärnan'

Typ:  
Jord: Den idealiska ros jorden är porös och näringsrik, fukthållande men väldränerad: en blandning av lerjord, mull och sand. Remonterande rosor behöver mycket av den näringshållande mullen, medan de sommarblommande blommar bäst och får vackrast höstfärger med en större portion sand i jorden
Läge:  Sol - halvskugga
Höjd:  3-5 m
Färg: Vit
Blomningstid:
  juni - juli
BeskärningGallra ut äldre grenar från basen och olika höjder på vårvintern.
 
Övrigt:
Svag och speciell doft.
Starkt växande med slösande blomprakt, en sky av vita blommor som sitter i klasar. Taggig
Blommar på fjolårsved. Kan även odlas som buskros.
*Klicka här för div samlad info om rosor...

Min kommentar:
År 1 (2011)
Under sommaren beställdes två plantor från Hortogreen på postorder och planterades på varsin sida om rosbåge.
År 2 (2012)
Kall och regnig sommar med sen blomning. Men oj så den blommat på rosbågen tillsammans med rosa 'Flammentz'. Kanske blir sämre blomning nästa år, då jag ansar den vartefter. Vet inte vart rosen ska ta vägen till slut annars :) då den skickar iväg långa spröt hela tiden.
Jag köpte två plantor och den ena ser lite tråkig ut just nu (aug) och jag vet inte om det bara beror på att den står på den "skuggiga" sidan av rosbågen eller om det är några småkryp som smakat på den ... den har tappat nästan alla blad.
 

1 kommentar:

  1. Heej!

    Vad kul att du vill vara med i min utlottning! Ohhhh... här ser jag att man kan få lära sig en hel del....... :-)

    Ha en fin vecka!
    Kram Charlotte - Trädgårdsflow

    SvaraRadera