4 januari 2011

Krokus - Crocus

En av de första blommorna som kikar upp och välkomnar Våren!

Fakta från Wikipedia:
Även om krokusen är perenn, så blommar varje enskild lök bara en gång. 
Löken ger dock upphov till sidolökar som i sin tur blommar. 
Krokusen blommar i många olika färger och färgkorsningar. 
Blomningstid beroende på sort är mars-april, ev. maj. 
Den höstblommande krokusen (C. speciusus), 
blommar under september-oktober med ljust violetta blommor.

Min kommentar:
Gillade inte Krokusen särskilt mycket innan jag "blev med trädgård" själv. Nu tycker jag att är bland det bästa som finns när de kikar upp under buskar och lite överallt i rabatterna :) Då är det VÅR!

5 kommentarer:

  1. Åhhh, vilken härlig vårbild!
    Måste skaffa mig några krokusar till mina rabatter, har fortfarande inga.
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. MMm älskar krokus!
    Och så blir man så glad åt dem när de tittar upp.
    Och så fort de öppnar upp sina blommor... ja då vet man att temperaturen är över +5!
    Dååå är det våår!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar krokus!
    När vi flyttade hit till Gotland 2002 så blev jag mycket glatt överraskad av att upptäcka att krokusarna förvildat sig.På en del ödeträdgårdar så var hela tomterna fulla. Så jag såg verklgien fram mot våren på vår tomt, men där fanns det inte en enda!
    Dom som bodde här tidigare hade inte satt någonting i lökväg. Jo, det fanns c:a 200 gula påsliljor i en stopr grupp som förmodligen själva hade hittat in på baksidan. (Dom växer också "vilt" här.)
    Efter det har jag varje vår satt minst en 400-500 lökar av olika sorter, bl.a. en massa krokus, så nu börjar det äntligen märkas att det bor en trädgårdsfantast här!

    SvaraRadera
  4. Här är en till krokusälskare! Inte nog med att de lyser upp rabatterna tidigt på våren, de är också hyggliga att flytta (=vissna ner) på sig ganska snabbt till skillnad från andra lökväxter!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  5. Detsamma! Hoppas att vi ses igen, känns som om det var mycket vi inte hann prata om. Nu ska jag kolla runt här hos dig också. :-)
    /iet

    SvaraRadera