2 januari 2011

Murgrönsviol - Viola Hederacea


Jord: Näringsrik
Läge: Sol - halvskugga
Höjd: 15 - 20cm
Färg: Vit med blå mitt
Blommar: Hela sommaren till långt in på hösten
Övrigt:
En späd växt som fort blir tät och meter lång. Små blommor på långt skaft täcker växten.  
En inte så vanlig men odlingsvärd växt. Kan övervintras frostfritt, ljus inte nödvändigt. 
Planteras om till våren i näringsrik jord.

Min kommentar:
Denna lilla sötnos förökar sig mycket! I somras (2010) hade jag Murgrönsviolen överallt.  Den hade övervintrat i växthusets övervintringstält och blev många plantor när det var dags att plantera om på vårkanten :) Jag hade den i amplar och även i rabatt, runt "fötterna" på rosorna 'Lill Lindfors' och 'the Fairy'. Så sött .... Struntade i att gräva upp den ur rabatten så den kommer att behöva ersättas med nya plantor till sommaren :)
År 2011
Döm om min förvåning när det dök upp grönt runt rosornas "fötter" i våras. Violen hade överlevt den stränga vintern och tog fart som om ingen vinter hade varit :)
År 2012
april - De få plantor jag tog hand om och övervintrat i växthuset, har blivit uppdelade och fått ny jord. Blir många nya plantor att plantera lite här och där i sommar... Det blir en bonus om de plantor jag lämnade kvar i rabatterna över vintern, dyker upp igen :)

3 kommentarer:

  1. Vilken söting.
    Något som jag kan leta efter.

    Ha det gott
    Kram/Gunilla

    SvaraRadera
  2. Hej! Blev glad när jag upptäckte din sida. Fina blommor med trevliga kommentarer. jag kommer att titta in flera gånger.
    Anitha

    SvaraRadera
  3. söt blomma och blev glad att den kommer år efter år... ska försöka att sätta ut de nästa år

    SvaraRadera