9 april 2011

Doftlilja - Gladiolus callianthus

Lånade bilder ...



Jord: Varm, väldränerad och fuktighetshållande
Läge: sol
Höjd: 80-100 cm
Färg: vit
Blommar: aug-sep

Övrigt:
Plantera utomhus först när jorden blivit uppvärmd på våren. Vattna vid plantering och vid torr väderlek. För tidigare blomning kan du förodla dem inomhus i krukor 6-8 v innan planerad utplantering (när risken för frost är över). Förodla knölarna i blomjord, ca 15 cm djupt. Placera ljust och svalt. Vattna jorden ordentligt efter plantering men sedan inte mer förrän skotten börjar komma. Doftliljor är inte härdiga i Sverige, men kan sparas till nästa säsong. Gräv upp knölarna innan jorden blivit alltför kall. Skär ner stjälken till ca 10 cm. Lägg knölarna att torka så att jord och blad kan tas bort. Förvara knölarna åtskilda i torv på torr och varm plats, 15-20°C.
Skadegörare:
Ibland får man knölar som är skadade av virus. Sådana måste man naturligtvis slänga så fort man upptäcker skadan, som visar sig som dvärgväxt eller förvridna stjälkar.
Bakterier och gladiolusgråmögel kan också orsaka rödbruna alternativt gråa fläckar på nedre delen av bladen. Ta bort sådana lökar och släng.
Även trips kan ibland orsaka missfärgning av bladen, men man ser ju djuren och kan bekämpa dem med ett pyretrin-preparat.
Min kommentar:
År 2011
Doftliljans lökar (en rejäl påse) inköpta på Rum & Trädgårds mässan i Kista.
Vecka 11 planterades de i krukor och ställdes ut i växthuset. Ska bli spännande att se om det blir nåt. Ser fram emot den ljuvliga doften i augusti :)
- I mitten på maj månad ser jag att det tittat upp i den ena krukan medan i den andra syns ingenting. Konstigt, jag jag satte ju lökarna samtidigt???
- I början av juni har liljorna börjat växa även i kruka nr två. Bestämde mig för att de får vara kvar i krukorna och ställde ut dem med hela krukan i rabatten där jag vill ha dem.....
- ...och som de blommade och spred väldoft ända tills frosten tog dem :) Jag tog t.o.m. in dem som snittblommor.
- Knölarna fick vara kvar i krukorna och de ställdes in i uterummet förövervintring. Hoppas det funkar!
År 2012
Ung samma tid som förra året (v 11) börjar jag väckning av Doftliljan :) Krukorna tas fram och jag lägger ny jord ovanpå och så lite vatten. Inte efter konstens alla regler alltså ...




1 kommentar:

  1. Vilken underbar växt. Den skulle jag gärna ha i min trädgård.
    Hoppas du har en bra kväll.
    Kram Elzie

    SvaraRadera