26 juni 2011

'Grape Quartz' - Dahlia x pinnata



Jord: Luftig, väl gödslad, sandblandad torvjord. Gödning behöver tillföras även under växtperioden.
Läge: sol-halvskugga
Höjd: 90 cm
Färg: Chokladröd
Blomningstid: juli-sep

Övrigt:
* Klicka här för div. "bra att ha" info om Dahlian

Min kommentar:
År 1 (2011)
Nyhet i handeln 2010 och i min trädgård. Blommar för full nu i juni och är sååååå....Snygg! Både det mörka bladverket och den härliga röda färgen i blomman är helt i min smak.
År 2 (2012)
mars - Knölarna ser ut att ha klarat sig bra över vintern :) och har nu blivit delad i tre ... Satta i jord och ställda på tillväxt.
april - Redan skjutit iväg och börjat växa :)
aug. - Blommar och har så gjort hela sommaren, trots regn och rusk ....

2 kommentarer:

  1. Verkligen mycket fin! Den där bladfärgen är jag så svag för och mörkt mättat rött är väl det enda röda som kommer in i mina rabatter. (I köksträdgården har jag gärna klarrött-orange-gult som färgklickar bland alla grönsaker!) Har fått för mig att dahlior är svåra, alla mina har dött/skrumpnat bort. Ska kolla den där länken och kanske gör jag ett nytt försök nästa år. Då står den här dahlian på skaffa-listan!
    Ha det gott!/Laila

    SvaraRadera
  2. Önskar dig ett riktigt Gott Nytt År 2012!

    SvaraRadera