16 april 2012

Tai Yang



Jord: *antar att den trivs i samma jord som övriga klematis. Nämligen väldränerad, mullblandad, näringsrik och fukthållande (men inte blöt) jord. Jag brukar plantera i rosjord.
Läge: Ljust
Höjd: 60-100cm
Färg: Vit
Blommar: Kontirnuerligt hela sommaren
Beskärning:

Övrigt:
*Klicka här för div samlad info om Klematis ....
Här nedan är den knapphändiga info jag hittat om denna lilla sötnosen.
Sagt 2010 i ett trädgårdsforum ...
//Jag börjar med att tala om att jag vet ingenting om Tai Yang.
Men jag vet något lite om de klematis Raymond Evison kallar
Boulevard klematis. Boulevard klematis är ett fantasinamn.
Jag har under helgen varit i kontakt med klematis vänner både
i Sverige och i England utan att få veta något nytt.
Vad vet jag då.
Denna typ av klematis är: Kompakt, lågvuxen, är blomrik, har
lång blomningstid och sätter blomknoppar i bladvecken.
Om härdigheten finns olika bud. Några säger att den inte tål frost
och någon säger Zon 1 ev.2 Svensk zon indelning.
Evison är mycket hemlighetsfull om vad han använder som
moder- och pollen  - planter vid sina korsningar.
Detta gör det mycket svårt att få grepp om hans klematis.
Din granne bör nog inte sätta ut den i zon 4-5.//

Poulsen Roser A/S, säger …
//Kompakta, mellanstora exemplar med tidig blomning. Växterna har stora, enkla blommor i många härliga färger. Blomning pågår kontinuerligt under hela säsongen. De är idealiska som krukväxter inomhus, men kan även stå i krukor på terrassen. De är ett måste för den lilla trädgården och balkongen. BOULEVARD® klematis är friska och helt vinterhärdiga.//

En bloggare säger ….
//Det är frestande att kalla denna lilla ljuvliga historia för vitsippa, men icke! De må vara lika som bär i själva blomman men övrigt är det inte mycket som stämmer. Den här underbara Klematisen växer tät och blomrik, den trivs ljust och kan bli upp till ungefär 60-100cm hög. Tai Yang heter den här sorten och det är alldeles för sällan vi hittar den i handeln. För visst är den underbar?!//
Min Kommentar:
År 1 (2012) 
Inköpt på Plantagen i april. Den blommar för fullt och är så söt så jag kunde inte låta bli :) Ska få växa i kruka tillsammans med en Lungört, Spetsmössa och ett gräs som jag köpte samtidigt.
maj - Inte fick den bo så länge i den samplanteringen inte ... Kom på att jag har en jättefin kon formad och rostig ampel, som den här klematisen skulle passa alldeles utmärkt i. Så hon fick flytta till den och hänger nu i ett hörn av vår altan. De andra växterna i samplanteringen fick sina platser på bra ställen i olika rabatter. Mycket nöjd.
december - Det har varit svinkallt ett par dagar, snöstorm en annan dag och nu ligger temperaturen på nollan ung. men Tay yang verkar må bra och bladverket är väldigt grönt fortfarande. Ska ta och klä in hela ampeln i bubbellplast och säckväv tänkte jag. Sen håller jag tummarna för att hon tar fart till våren igen ....

Uppdatering ...
Inte blev det någonting av den här lilla sötnosen inte :(
Det såg länge ut som att den skulle klara sig men jag tror att jag skulle ha skyddat den lite från vårsolen. Den växte i en ampel på altanen, där det är väldigt varmt och soligt.





3 kommentarer:

  1. Ja, den är verkligen söt. Såhär års skickar jag min man till Plantagen om något behövs, vågar inte dit för då vet jag att jag blir frestad till impulsköp och just nu har jag mer än nog av det som redan finns och behöver tas omhand!:)

    SvaraRadera
  2. Hej
    hur gick det med klematisen? Överlevde den vintern?
    har köpt mej en idag undrar därför om den kan "bo" ute eller ska tas in på vintern

    SvaraRadera
  3. Hej, Tay Yang klarade inte av att övervintra på min altan. jag trodde länge att den skulle komma igång, men fick till slut inse att den hade dött ... Tyvärr. Det kanske går om den växer i backen men min växte i en stor ampel som jag plastade med bubbelplast och virade säckväv om. det fungerade som sagt inte.
    Tjingeling

    SvaraRadera