11 augusti 2012

Rosa 'Parfume D´Orleans'


Typ:  Floribunda
Jord: Den idealiska ros jorden är porös och näringsrik, fukthållande men väldränerad: en blandning av lerjord, mull och sand. Remonterande rosor behöver mycket av den näringshållande mullen, medan de sommarblommande blommar bäst och får vackrast höstfärger med en större portion sand i jorden
Läge:  Sol 
Höjd:  70-80cm
Färg: orange-rosa
Blomningstid:  maj-sep
Beskärning  

Övrigt:
Doftar.
*Klicka här för div samlad info om rosor...
Hittar inte så mycket info om denna ....

Min kommentar:
År 1 (2011)
Ville fylla ut en av mina rabatter med fler rosor :) Denna fanns på rea hos Plantagen tidig sommar. Den blommade när jag köpte den och nya knoppar är på gång (aug). Dessvärre verkar den lida av nåt som ser ut som rosrost, men jag håller tummarna för att den ska klara sig. Ursnygg och doftar underbart! 
Växer tillsammans med rosa 'Peace', 'Karen Blixen' och en ros som jag köpte samtidigt med denna. Det skulle vara 'Schneewitchen' men det visade sig att den var röd och det är ju inte  'Schneewithen' .. :(

Fick njuta av denna vackra under sommaren 2011 men sen försvann den och kom aldrig åter :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar