26 juni 2009

Daggros-Rosa glauca





Typ: buskros
Jord:
Läge: sol-skugga
Höjd: 1-3m
Färg: mörkt rosa med vitbas
Blomningstid: tidig, engångsblommande
Beskärning:
Man kan ansa den om den blir för yvig. I så fall gör det på våren "när björkarna har musöron". Klipp så att den håller sig i lagom storlek, men inte så mycket att du klipper bort alla blomanlagen.

Övrigt:
Mycket dekorativt, blådaggigt, rödaktigt bladverk är det främsta attributet, men även nyponen är vackra, runda och lysande röda och mognar sent på säsongen.
* Klicka här för div samlad info om rosor

Min kommentar:

Daggrosen med den vackra färgen på bladverket, togs som ett rotskott 2006 från en stor buske på min svågers landställe...Den trivs och har på tre år vuxit sig stor och frodig. Jag tuktar den så att den håller sig i den storlek jag vill att den ska vara. Tyvärr gillar lusen oxå denna söta ros....
År 4 (2010)
I maj "friserades" daggrosen. Lite mer än jag gjort tidigare...hoppas det går bra.
juli - Blommorna är inte så fina i år .... men i aug har busken fler nypon än den haft tidigare.
År 6 (2012)
Hård beskärning på våern, regnig och kalla sommar men daggrosen var vacker :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar