15 juni 2009

Rosa 'Heidelberg'


Typ: Kordesii-klätter/buskros
Jord: Den idealiska ros jorden är porös och fuktighetshållande men väldränerad: en blandning av lerjord, mull och sand. Remonterande rosor behöver mycket av den näringshållande mullen medan de sommarblommande blommar bäst och får vackrast höstfärger med en större portion sand i jorden.
Läge: sol-halvskugga
Höjd: 3,5m som klätterros, 1,8x1,5m som buskros
Färg: Kaminröd-blodröd
Blomningstid: Fån mitten av juli-sen höst
Beskärning:
Klätter rosor bara putsas något. De längsta spöna kan kortas ner och döda och skadade grenar avlägsnas.
Du kan styra växtsättet på en klätter ros om du vill ha ett mer upprätt växt. Klipp då ovanför en inåtpekande knopp.

Övrigt:
Stora fyllda blommor med svag till medelstark doft...mycket vackra. Blommar konternuerligt. Får lätt sjukdomar och kan bli "naken".
*Klicka här för div samlad info om rosor...

Min kommentar:
Köpte denna för att jag ville ha en ros i växthuset. Tanken var att den skulle få en stor kruka att husera i men jag hade inte kollat hur hög den skulle bli. Jag valde just den för att jag tycker att den är så vacker :) När jag insåg att den kunde bli så hög som 3,5, fick den ganska snart flytta utanför växthuset istället. Tyvärr har den inte växt sig så stor och är varje år drabbad av svartfläcksjuka.
2009
juni - Redan drabbad av svartfläcksjukan.
juli - Upptäcker att jag har denna ros på flera ställen... Två plantor fanns i en rabatt när vi flyttade in och de plantorna flyttade jag på förra året. Jag hade ingen aning om vad det var för sort men har dock tyckt att de liknar varandra väldigt mycket ...Nu började jag gräva där de var planterade förut och då hittar jag etiketten i jorden ...så nu vet jag att det finns flera 'Heidelberg' hos mig ... :)
Eftersom den har så lätt att få fläcksjukan så är den inte så kul precis...men den har väldigt vackra blommor, i mitt tycke.
år 2010
Tog väldigt mycket stryk under den "stränga" vinter vi hade. Liksom alla rosor och framförallt klätterrosorna. Denna har dock tagit sig väldigt bra och har gett många blommor att njuta av i år...
År 2011
Blommade rikligt och länge även i år :)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar