15 juni 2009

Rosa 'Peace'


Typ: Tehybrid - rabattros
Jord: Den idealiska ros jorden är porös och näringsrik, fuktighetshållande men väldränerad: en blandning av lerjord, mull och sand. Remonterande rosor behöver mycket av den näringshållande mullen.
Läge: sol
Höjd: 1,5-2m
Färg: ljusgul-gul med rosa inslag
Blomningstid: slutet av juni till senhösten, remonterar
Beskärning:
Beskär bara måttligt, annars blir grenarna svaga. Kan vid behov beskäras ganska hårt ner till 10-15cm ovan jord

Övrigt:
Blommar nästan oavbrutet med svag doft. Kan bli angripen av svartfläckssjuka och rosrost.
*Klicka här för div samlad info om rosor...

Min kommentar:
Tre plantor av Peace rosen fick följa med från landet när vi sålde.
Jag har flyttat på dem ett par gånger sen dess men nu tror jag de hamnat rätt.
År 2009
Numera ser den inte ut som en Peace eftersom blomman numera är helt gul. Jag har inte sett till de rosa stänken i blomman på ett par år.. Vädret kan tydligen påverka blomfärgen, har jag läst. En utav plantorna ville inte vara med alls längre och gav upp förra året (2008).
Tycker ändå mycket om denna ros som doftar så gott.
år 2010
En av de få rosor som, i år, gett mer blomning än tidigare år .... 5 sep är nya knoppar på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar