1 oktober 2009

Kärleksört-Hylotelephium telephium

Inget namn...


Årets perenn år 2000
'Matrona'



Jord: ordinarie, väldränerad trädgårdsjord
Läge: sol
Höjd: 60 cm
Färg: rosa toner
Blomningstid: aug-okt

Övrigt:
Tål torka bra, men blomningen blir bättre om de får vatten vid behov. Många kärleksörter har lätt att drabbas av mjöldagg om de står för torrt, så vattna vid behov.
* Här kan du läsa mer om Kärleksörten...

Min kommentar:
En växt som sätter färg på trädgården på hösten. Jag har två sorter. Den rödbladiga 'Matrona' och en som jag inte har nåt namn på. De har blivit delade på flera gånger och växer nu både i kruka och i rabatt.

4 kommentarer:

  1. Kärleksörten borde ha högre status i växtvärlden tycker jag.
    Den är så fin.
    Annika

    SvaraRadera
  2. Jag håller med, kärleksörten är så fin! Den skapar en underbar struktur bland perenner under sommaren och förgyller hösten med sin färgsprakande blomning! Vackra bilder!

    SvaraRadera
  3. Hallå Monica, gillar din Blodfingerört/Potentilla atrosanguinea. Den verkar jättefin!

    Kul att se alla dina växter så fint presenterade på bloggen!

    Bra idé

    Marit

    SvaraRadera
  4. OCH, jag håller helt med ovanstående talare om kärleksörten. Jag kan inte se mig mätt på dem.

    Marit

    SvaraRadera